[vc_row][vc_column][vc_column_text]

بازدید چاه آب با دوربین مدار بسته

به منظور بهره برداری بهینه از چاه های آب و سرمایه گذاری درست بهتر است که به حفاظت و نگهداری از این منابع ارزشمند بپردازیم. اما از آن جایی که امکان بازدید از داخل چاه های عمیق توسط انسان وجود ندارد و یا مشکل است، به همین دلیل نیاز داریم تا بازدید چاه آب را با دوربین مدار بسته انجام دهیم.

تا در این راستا با امکانات لازم، در قطر محدود و عمق زیاد زمین، تصویر برداری انجام گرفته و معایب چاه آب مشخص گردد. در واقع به بازدید چاه آب با دوربین مدار بسته، ویدئومتری چاه گفته می شود.

ویدئومتری چیست؟

دوربین های بازرسی چاه یا دوربین ‌های ویدئومتری، دستگاه هایی هستند که در دو سایز مختلف برای چاه‌ های کوچک و متوسط و چاه‌ های عمیق طراحی و تولید گردیده اند.

این دستگاه معمولا دارای یک یا چند دوربین ثابت بوده و یا در برخی از مدل ها، مجهز به یک دوربین با قابلیت چرخش 360 درجه می باشد.

پس از آن دوربین های تعبیه شده، توسط کابل بلند ( در طول های مختلف ) با وینچ دستی و یا برقی به داخل چاه فرستاده می شوند و در ادامه به کمک مانیتور ویدئومتر و با استفاده از منبع نور قدرتمند بر روی دستگاه و هم چنین قابلیت کنترل و گردش دوربین، قادر خواهیم بود تا ساختمان یا سازه های داخل چاه را مشاهده نماییم.

مزایای استفاده از ویدئومتری

با ویدئومتری چاه می توان ساختمان داخلی چاه را مشاهده کرده و از وضعیت فیزیکی لوله جدار (در چاه های لوله گذاری شده) و وضعیت لایه ‌های زمین در چاه‌ های لوله‌گذاری نشده، فیلم برداری نمود.

به همین منظور برای رفع این مشکلات بسیاری از کشاورزان و یا متخصصین در صنعت بدون شناسایی دست به فعالیت های اصلاح ،کف شکنی ، تعویض لوله ها یا و غیره می زنند. در صورتی که فیلم برداری از چاه های آب و ارائه تصاویر به کارشناسان و متخصصان و کشاورزان باعث می شود تا با دید بهتر نسبت به رفع مشکل به وجود آمده اقدام کرده و در برخی از موارد با هزینه بسیار کمتر مشکل ایجاد شده را برطرف خواهند کرد.

علاوه بر موارد گفته شده، با استفاده از تجهیزات ویدئومتری، می توان مواردی نظیر عمق چاه و سطح آب، نحوه اتصال و جوشکاری لوله به جدار چاه، موقعیت مشبک ها و میزان گرفتگی و انسداد آن ها و میزان پوسیدگی و رسوب گذاری بر روی لوله جدار چاه را مشاهده نمود.

از سویی دیگر به کمک بازدید چاه آب با دوربین مدار بسته، می توان علت کاهش آب دهی چاه نسبت به ابتدای زمان حفر را تشخیص داده و با به کار گرفتن روش های بازیابی چاه، مشکلات ذکر شده را برطرف نمود.

کاربردهای ویدئومتر

در اصل ویدئومتری چاه آب در صنایع مختلفی مانند معادن، کشاورزی و تمام مواردی که با چاه های عمیق ارتباط دارند قابل استفاده می باشد.

از این رو با این وسیله می توان با چاه پیمایی اطلاعات مورد نظر و تصاویر مطلوبی از وضعیت حاضر چاه های عمیق را به دست آورد.

این دوربین های بازرسی مصارف گوناگونی در زمینه چاه های آب، لوله ها و شبکه های فاضلاب را بر عهده دارند. زیرا با استفاده از فیلم های آن ها و مشخص شدن عیوب چاه ، می توانند در جهت رفع مشکل آن اقدام نمود.

در اصل موارد زیر را می توان به کمک دوربین چاه عمیق را بررسی نمود.

  • رسوب گرفتگی لوله جدار، میزان گرفتگی مشبک ها و انسداد آن ها
  • میزان پوسیدگی لوله جدار
  • ریزش خاک و ابزار در داخل چاه
  • دلایل کاهش آب دهی چاه نسبت به زمان حفر چاه
  • مکان نشتی و فرسایش
  • مشخص کردن نوع لوله جدار چاه و علت خرابی آن
  • پیدا کردن مکان پوسیدگی یا انسداد جداره چاه
  • پیدا کردن محل شکاف یا ترک داخل دیواره چاه
  • تجزیه و تحلیل لایه های زمین شناسی سازند

 

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *