[vc_row][vc_column][vc_column_text]

پیاده سازی و نصب پمپ شناور و کفکش

بیرون آوردن الکترو پمپ پیاده سازی و نصب پمپ از چاه آب شناور یا کفکش برای بیرون آوردن نسبت به نوع پمپ و نوع چاه روش های مختلفی وجود دارد که میتواند پیاده سازی و نصب پمپ را در بر داشته باشد که عبارتند از:

بیرون آوردن پمپ شناور و کفکش چاه عمیق

برای بیرون آوردن پمپ چاه عمیق به کمک جرثقیل مناسب لوله های چاه را یک به یک بالا می کشیم و به کمک ابزار مخصوص ( الواتور ) لوله ها را باز می کنیم تا به پمپ شناور که در انتهای لوله ها نصب شده دسترسی پیدا کنیم.

نکنه: در انتخاب جرثقیل باید از جرثقیل دکل بلند و راننده دارای تجربه کار برو روی چاه آب استفاده کرد منظور از جرثقیل مناسب یعنی اینکه به تناژ جرثقیل دقت کنیم که بسته به عمق چاه، سایز لوله های آب و فاصله جرثقیل تا محل چاه متغیر است از جرثقیل 7 تن تا 30 تن بسته به شرایط ذکر شده و همچنین فضای باز اطراف چاه انتخاب جرثقیل متغیر است.

نکته: در حین بیرون آوردن لوله ها به این نکته بسیار مهم باید توجه داشته باشیم که لحظه ای از کابل نباید غافل شویم هم زمان که لوله ها دتر حال خارج شدن از چاه هستند می بایست کابل هم خارج شده و در کنار چاه حلقه و مهار شود. این موضوع برای پیاده سازی و نصب پمپ بسیار حائز اهمیت میباشد.

بیرون آوردن پمپ چاه آب شناور و کف کش از چاه نیمه عمیق

در این حالت برای بیرون آوردن پمپ چاه آب با استفاده از بالابر، از بالا بر مخصوص چاه آب ( بالابر 3 پایه ) که در سر چاه نصب می گردد و مقنی ماهر که به داخل چاه رفته و پمپ را از انتهای لوله ها آزاد کرده و با کمک سیم بکسل بالابر را مهار کرده و به بالا هدایت می کند و از چاه خارج می کند. این مورد نیز برای پیاده سازی و نصب پمپ شناور و کفکش نیز صدق میکند.

نکته: این روش بیرون آوردن پمپ چاه بسیار خطرناک می باشد و باید تمام نکات ایمنی از قبیل سالم بودن تمامی قطعات بالابر ( وییخ، الکتروموتور، گریبکس، شفت فونی، تسمه، کلید برق، سیم بوکسل، پایه، غلاب، بست های مربوطه، تراز بودن و نصب صحیح بالابر اطمینان حاصل کنیم. از وسایل ایمنی استاندارد برای مقنی از قبیل کلاه ایمنی،دستکش، پابند(هارنس) و تابلو برق مناسب برای راه اندازی بالابر استفاده کرد.

این نکته برای پیاده سازی و نصب پمپ نیز میبایست رعایت شود.

نکته : چک کردن سیم بکسل بالابر از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است زیرا درجه اول سلامت و ایمنی کارگر را دربرمی گیرد و چون تمام فشار وزن مقنی، ادوات کار بروی سیم بکسل است و در هنگام چک کردن به نداشتن پو سیدگی و زنگ زندگی،یک تکه بودن سیم ، عدم وجود وصله و ترمیم شدگی و متناسب بودن سیم با متراژ چاه که حتما” باید حدود 10 تا 20 متر از عمق چاه بیشتر باشد توجه داشته باشیم .

راه اندازی و نصب پمپ

بعد از خرید پمپ جدید یا تعمیر پمپ شناور یا نفتکش راه اندازی و نصب پمپ می بایست در نقطه مناسب انجام شود که نحوه راه اندازی و نصب پمپ بستگی به نوع پمپ دارد که در چاه عمیق می خواهد نصب شود یا در چاه نیمه عمیق که متغییر می باشد. اگر چاه عمیق باشد اجرای کار نصب باید به کمک جرثقیل انجام شود ولی اگر نیمه عمیق باشد. با کمک مقنی و بالابر مخصوص چاه آب عملیات نصب انجام می پذیرد که گروه کاری پمپ دامنه آماده انجام تمامی این فرآیند می باشد.

 

مراحل مهم نصب

کوپل کردن الکترو پمپ شناور یعنی متصل کردن دقیق پمپ و دینام که به سبب اینکه پمپ چاه آب در انتهای چاه نصب می گردد و دیگر امکان دسترسی به آن وجود ندارد. مراحل کار راه اندازی و نصب پمپ باید بسیار دقیق و با وسواس زیاد انجام شود زیرا در این مرحله پمپ خارج از آب است امکان تست کردن وجود ندارد جای کوچکترین اشتباهی وجود ندارد و کوچکترین نقص و یا اختلال در سیستم عملکرد پمپ منجر به دوباره کاری می گردد یعنی بیرون آوردن کل چاه و راه اندازی و نصب پمپ مجدد که بسیار پر هزینه و زمان بر است. اتصال کابل سر دینام با کابل انتقال برق که از تابلو سر چاه برق را به دینام منتقل می کند. که به اصطلاح آپارات کردن و مفصل زدن کابل گفته می شود که بسیار حائز اهمیت است. آن قسمتی که کابل ها به هم متصل شده اند به همراه پمپ به داخل عمق آب رفته و اگر کوچکترین روزنه ای وجود داشته باشد باعث نفوذ آب به داخل کابل های شده و اتصالی می دهد.

متصل کردن کابل ها

در واقع برای راه اندازی و نصب پمپ اتصال کابلها بسیار مهم میباشد. (آپارات) خود شامل دو مرحله میشود که در مرحله اول متصل کردن کابل دینام و کابل انتقال برق (از تابلو به پمپ) به صورت اصولی یعنی استفاده از مف با سایز مناسب و جنس مرغوب و انجام صحیح برس کردن مفاصل، در مرحله دوم آب بندی کردن قسمت مفصل خورده ی کابل ها که در این قسمت ها نوارهای آب بندی مخصوص که به نام نوار سیروب یا آپارات معروف است که باید از نوار چسب های مرغوب برای آب بندی و غیر قابل نفوذ آب استفاده کنیم. اگر این موارد را رعایت نکنیم آب به داخل کابل نفوذ کرده باعث اتصالی کابل ها به هم شده و در این حالت به علت جریان بالای برق کابل ها کنتاکت کرده و از هم قطع می شود که در اصطلاح ترکیدن آپارات گفته می شود و در پی آن الکتروپمپ از کار می افتد.

بستن لوله ها و اتصالات

یکی دیگر از موارد بستن دقیق لوله ها و اتصالات می باشد که شامل تسمه کش و جوشکاری بند به بند لوله ها می باشد زیرا اگر لوله ها از جای رزوه و بوشن دچار خوردگی و پوسیدگی شود تسمه ها لوله ها را به هم نگه دارد می دارد و از سقوط پمپ و لوله ها به ته چاه جلوگیری می کند. مهار کردن وزن کابل انتقال برق که در هنگام نصب پمپ می بایست در طول مسیر ( هر شش متر ) کابل ها را به هم توسط بست های مخصوص مخصوص به لوله آب مهار کنیم که وزن خود کابل باعث پارگی نشود. و بعد تعمیر پمپ چاه آب نصب پمپ در نقطه مورد نظر می بایست الکترو پمپ را راه اندازی کنیم که این کار توسط تابلو برق نصب شده در سر چاه صورت می گیرد.

نکته: این نکته نیز بسیار مهم می باشد که باید در بستن کابل های پمپ به صورت صحیح در تابلو برق توجه کنیم زیرا بعد از سیم پیچی و سربندی در کارگاه جای کابل ها تغییر کرده و حتماً باید توسط اُهمتر چک شده و سپس استارت گردد. قبل از متصل کردن کابل ها به تابلو ابتدا باید تابلو برق را چک نموده و از صحت عملکرد تابلو مطلع شد.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *